Bericht

20 maanden Covid-19: Helaas weer Business as Usual?

OUTSOURCE

Merkt u dat nou ook? Dat alles weer bijna net zo gaat als in 2019? Bij ieder beslissingsproces zijn weer meer personen en systemen betrokken en het duurt allemaal net een beetje langer dan in de periode die achter ons ligt.

De (vaak) overtollige kleilaagjes die bij veel organisaties al heel lang zorgden voor vertragingen en uitstel verdwenen als sneeuw voor de zon toen Covid-19 in maart 2020 in alle hevigheid toesloeg. Thuiswerken, nieuwe VPN’s, Teams- en Zoom meetings, en nog veel meer andere zaken werden in no-time geregeld. Het besef dat de basis waarop de organisatie leunde wel eens kon gaan wankelen zorgde voor een “sense of urgency” die we niet eerder zagen.

Bij veel IT bedrijven sloeg de angst voor een dramatisch 2020 langzaam om in een positief gevoel. Gesprekken leidden sneller tot vervolgtrajecten, er werd eerder besloten tot een (korte) testperiode en met de verzekering van professionele ondersteuning en een goede ROI waren de sales-cycles aanzienlijk korter dan voorheen. Ook de voordelen van de nieuwe software of dienst werden natuurlijk ook veel sneller behaald! Een echte win-win situatie.
Het verschil met de pre-Covid-19 situatie was zo overduidelijk dat onderzoeksbureau Gartner in de herfst van 2020 meldde dat veel van de verwachtingen voor 2021 en 2022 afhankelijk waren van deze “wir schaffen das!” mentaliteit in alle sectoren van het bedrijfsleven en de overheid.

Inmiddels zijn we 20 maanden verder en de stellingen zijn weer ingenomen, de stokpaardjes zijn weer van stal gehaald en de kleilaagjes hebben zich al weer gevormd. Het nieuwe “normaal” bleek helemaal niet zo normaal en het “oude normaal” is weer helemaal terug.

Het is tijd voor zelfreflectie. We hebben nu ervaren wat er mogelijk is onder hoge druk en we hebben de positieve uitwerking op onze productiviteit en onze medewerkers ervaren. Veel organisaties hebben daarnaast ook nog eens flinke stappen gezet met hun digitale transformatie. Vooral in een tijd van schreeuwende ICT personeelstekorten moeten we iets met deze lessen doen. Voor veel organisaties zal de pijnlijke les zijn dat het inderdaad alleen maar anders kan als er een ramp plaats vindt. En dus zal er naar andere manieren gezocht moeten worden om vernieuwing niet in de weg te staan.

Veel bedrijven hebben in de afgelopen 20 maanden gekeken naar het selectief outsourcen van ICT diensten. Waarom zelf personeel werven, trainen, certificeren en opleiden tot specialist als je nu al meteen een specifieke ICT dienst door een specialistische partij kunt laten verzorgen? Digitale transformatie heeft een enorme toename in de vraag naar digitale integraties veroorzaakt. Het bouwen, beveiligen en beheren van al deze connecties is complex, arbeidsintensief, riskant en duur. Dezelfde connecties kunnen als dienst afgenomen worden bij een specialistische partij, zodat u en uw staf zich kunnen richten op andere belangrijke zaken.

Ontzorgd worden is één van de belangrijkste wensen van CEO’s en CIO’s in 2022. Als de interne processen zo hardnekkig blijken te zijn, is het dan niet verstandiger om ze gewoon weg te halen?