API’s zijn precies wat je nodig hebt.

Orlando van Amson over APIs‘API’s? Ja, die hebben we echt nodig en ze zijn cool!’

Orlando van Amson, Business Consultant, over de (on)zin van API’s in uw organisatie.

In mijn dagelijks werk heb ik vaak te maken met organisaties die beweren bezig te zijn met het ‘enablen’ van hun organisatie via een digitale strategie (…wat dat precies inhoudt is doorgaans niet echt duidelijk). Hier hoor ik dan ook vaak: “Ja, wij maken API’s en wij hopen daarmee mee te kunnen doen met de concurrentie.” Als ik dan vraag waarom gekozen is voor API’s en hoe deze specifiek ingezet worden, dan kan hier meestal geen zinnig antwoord op worden gegeven. “Dat leek ons wel leuk en iedereen doet het.”

Wat is het plan?

Mijn eerste gedacht is altijd: daar gaan we weer. Weer zo’n klant die maar wat doet zonder er eerst goed over te hebben nagedacht. Begrijp mij niet verkeerd. Bij innoveren hoort experimenteren, maar ook innovatie gebeurt binnen kaders en meestal met een achterliggende gedachte. Zomaar aan iets beginnen, zonder doelstelling resulteert meestal in teleurstelling.

Zodra ik vraag: Wat is het plan?, krijg ik een legio aan antwoorden terug van de verschillende stakeholders in de organisatie. Het ergste is, dat die antwoorden bijna altijd tegenstrijdig zijn en vaak ook niet bijdragen aan de doelstelling(en) van de organisatie. Een gemiste kans.

Zo typisch…

Een voorbeeld van een gesprek dat ik had met een techneut.

De techneut zegt: “Ik ben verantwoordelijk voor het maken van API’s en het is geweldig!”
Ik vraag: “Waarom worden deze API’s dan gemaakt?”
De techneut: “Ja, dat is gewoon nodig en het leek ons wel cool!”
Ik: “Ok… En hoe staat het management hierin?”
De techneut: “Ja, die roepen wel van alles, maar hebben eigenlijk geen idee wat wij nu precies maken en wat het ons kan opleveren.”

Je leest het goed, dit gebeurd echt. En veel vaker dan je zou denken.

API's zijn precies wat je nodig hebt

Spoiler alert: Het ligt niet aan de techniek

Nu chargeer ik natuurlijk wel een beetje, bewust. Er zijn ook organisaties waarin het management wel degelijk een visie en strategie heeft en deze ook weet over te brengen naar de rest van de organisatie. Echter, vergeet men dan vaak om ook naar de capaciteiten van de interne organisatie te kijken voordat de strategie wordt uitgerold.

Het komt erop neer dat de manier waarop organisaties omgaan met de invulling en uitwerking van hun digitale strategie anders moet. De “digitale transformatie” waar iedereen het over heeft, gaat namelijk ook over mensen, processen en organisaties als geheel.

Als het gebruik van API’s in je organisatie niet van de grond komt, moet je je afvragen waardoor dit komt. Ik kan alvast verklappen dat de moderne techniek meestal niet de boosdoener is, maar de (ouderwetse) processen en organisatie eromheen!

API’s zijn precies wat je nodig hebt, omdat het inzetten van API’s vraagt om een rigoureuze verandering in jouw organisatie. Een noodzakelijke verandering, die bepalend is voor jouw succes in de API Economie.

Doe er wat aan!

Herken je dit soort uitdagingen in jouw organisatie? Dan is misschien tijd om een stapje achteruit te zetten en jezelf af te vragen:

  • Waarom zetten we als organisatie API’s in? Wat is het doel?
  • Wat moet het de organisatie opleveren? En, hoe gaan we dit voor elkaar krijgen?
  • Wat levert het onze klanten op?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *