
DSO en Managed Integrations; een zorg minder….
Het gaat nu toch echt gebeuren in januari 2024, DSO “De Omgevingswet”...
Eén digitaal loket voor de fysieke leefomgeving
Waar burgers en bedrijven nu nog in verschillende online omgevingen informatie moeten ophalen of een vergunning kunnen aanvragen, wordt het door de komst van het DSO mogelijk om via één loket alle zaken te regelen.
Via het DSO kunnen zowel burgers als bedrijven:
Op dit moment zijn er nog verschillende digitale loketten voor deze diensten: het Omgevingsloket Online (OLO), de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) en Ruimtelijkeplannen.nl.
Met de komst van het DSO kunnen gebruikers terecht bij één digitaal loket.
Pilots
Enable U heeft, in samenwerking met gemeente Amersfoort in februari 2018 een succesvolle pilot afgerond die de aansluiting tussen het zaaksysteem van de gemeente en het toekomstige Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) mogelijk maakt. Hiermee toonden wij toendertijd aan dat een dergelijke koppeling goed realiseerbaar is.
Om via één loket alle zaken te kunnen regelen en dit technisch mogelijk te maken moeten alle IT-voorzieningen van gemeenten aansluiten op de landelijke voorziening van het DSO. In de pilot van Enable U en gemeente Amersfoort zijn de volgende stappen getest:
Ook voor gemeente Leidschendam-Voorburg zijn wij bezig met een aansluiting van het zaaksysteem en het toekomstig Digitaal Stelsel Omgevingswet. Deze pilot lichten wij toe op dinsdag 18 juni a.s. op de DSO-dag in Zeist.
Bent u er ook bij?
De bijeenkomst is voor iedere toekomstige gebruiker van het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). In de ochtend krijgt u tijdens de functionele kwartaaldemonstratie te zien welke functionele resultaten er het afgelopen kwartaal zijn geboekt bij de bouw van het DSO aan de hand van praktijkproeven. In de middag wordt tijdens deelsessies ingegaan op ervaringen en vraagstukken rondom de Omgevingswet.