Themas

ESB; Noodzakelijk of achterhaalde technologie?

Wat is ESB of Enterprise Service Bus?

Het concept voor een Enterprise Service Bus of ESB werd voor het eerst besproken in 2002. Eindelijk was er een theoretische oplossing voor een probleem dat al veel langer bestond; het uitwisselen van gegevens tussen applicaties en systemen. Ook in Nederland heeft 30 jaar informatietechnologie een schat aan innovaties opgeleverd.

Helaas waren er weinig software leveranciers en applicatie ontwikkelaars die zich realiseerden dat er naast hun geweldige oplossing nog tientallen (of zelfs honderden) andere applicaties die ook nog eens op andere platformen (hardware en OS) hun werk deden. Allemaal waren ze belangrijk voor de organisatie, en gegevens werden meerdere malen in verschillende systemen opgeslagen.

Met ETL (Extract, Transport & Load) oplossingen waren er al pogingen gedaan om gegevens uit te wisselen maar dit was meestal gebaseerd op batch processing en gebeurde slechts 1 x per dag. Er ontstond een steeds sterkere behoefte om real-time gegevens uit te wisselen tussen verschillende systemen en daar was het concept van een ESB ideaal voor omdat point-to-point integraties simpelweg te duur en moeilijk te onderhouden zijn (zie figuur 1).

Enterprise Service Bus (ESB)


Figuur 1. Zonder ESB waren aanvragers en aanbieders veroordeeld tot point-to-point verbindingen. Door de toepassing van een ESB hebben aanvragers één gestandaardiseerde interface met de ESB en zullen aanvragen via de ESB afgehandeld worden.

 

 

De communicatie tussen afnemers van een service (dienst) en de aanbieders er van worden namelijk sterk vereenvoudigd. De platformonafhankelijke interface om een request (verzoek) te doen staat los van de interface om op basis van dit request een antwoord te sturen (zie figuur 2).

Enterprise Service Bus of ESB uitgelegd

Op deze manier kan applicatie A op platform B een request naar de ESB sturen (geef mij de openstaande facturen van debiteur ABC). De ESB zorgt dat dit verzoek bij de juiste applicatie op het juiste platform terechtkomt, haalt de gegevens op en stuurt deze terug naar de requester.

De service om deze facturen op te halen kan zorgt er voor dat de aanvrager op een compleet andere manier kan communiceren met de ESB dan de aanbieder. En dus was het mogelijk om dezelfde service door meerdere applicaties via berichten aan te sturen. Integreren van systemen en applicaties werd dus een stuk simpeler. In theorie… Want op ieder systeem moest een “stukje” ESB draaien om berichten op te vangen en door te sturen en al die “stukjes” moesten ook weer beveiligd en beheerd worden.

Enterprise service bus (ESB) en de komst van API’s

Met de komst van API’s leek de ESB ten dode opgeschreven. Één wereldwijde (web based) standaard, geen risico dat er bij een overnames of samenwerkingsverbanden een tweede (of derde) ESB variant bij zou komen, en een protocol dat klaar was voor de toekomst zou er voor zorgen dat alle systemen zorgeloos gegevens uit konden wisselen!

ESB’s in 2022

Helaas is de praktijk weerbarstiger. Legacy systemen die (nog) geen ondersteuning bieden voor de API standaard maar wel veel bedrijfskritische data bevatten die op veel plaatsen beschikbaar moeten zijn. Bestaande services (integraties) op basis van een Enterprise Service Bus die intern, maar ook door derden nog duizenden malen per dag aangeroepen worden door applicaties die nog lang niet vervangen worden, simpelweg omdat daar geen (business) redenen voor zijn.

Legacy systemen verdwijnen nu eenmaal niet vanzelf en ESB koppelingen zullen daarom nog jaren een vitaal onderdeel zijn van uw ICT landschap. ICT in Nederland heeft een lange historie en dit betekend natuurlijk ook dat er nog veel legacy systemen in gebruik zijn.

Enterprise service bus (ESB) en de komst van API’s

De uitdagingen rond ESB’s

Het onderhouden van deze diensten, het beheren van de berichtenstromen tussen applicaties en het beveiligen van de ESB en alle koppelingen tussen verschillende systemen kost tijd en geld. Tijd en geld dat ook besteed kan worden aan het bouwen van nieuwe diensten en applicaties en aan het verder digitaliseren van strategische business services.

Zeker in tijden met dreigende personeelstekorten moeten er moeilijke keuzes gemaakt worden en zullen organisaties moeten nadenken over het belang van integraties en de hulpmiddelen die ze daarvoor gebruiken.

De toekomst van integraties via Managed Integrations

Meer en meer organisaties kijken naar alternatieve oplossingen voor hun huidige en toekomstige integraties. De mix van ESP, point-to-point integraties en het complexe beheer van API’s wordt simpelweg te complex, vooral omdat de kennis van legacy systemen en het gebruik van een ESB steeds moeilijker te vinden is. Enable U heeft deze trend al eerder onderkend en biedt daarom Managed Integrations aan.

Een dienst die de bouw, het beheer en de beveiliging van uw verbindingen uit handen neemt en aanbiedt, als dienst via de cloud, voor een vaste prijs. U krijgt de voordelen van een zorgeloze integratie en wij zorgen voor de kennis die nodig is om de integraties te bouwen.

 

Afspraak

Hoe kunnen we u Enablen? Plan direct een afspraak in!