Bericht

Integration Hero Seth van der Ruyt

Ons bedrijf bestaat uit individuele helden. Sommigen werken met klanten, anderen sturen facturen. Sommigen zijn ons eerste contact wanneer we gebeld worden en anderen werken op de achtergrond om systemen draaiende te houden of nieuwe connecties te leggen.

Maar de Enable U machine werkt vooral zo efficiënt vanwege onze vele integratiehelden. Deze serie Integration heroes is bedoeld om die individuen te eren.

Seth van der Ruyt is een ondernemende probleemoplosser die het liefst nauw samenwerkt met de klant. Hij zet altijd graag die extra stap om te zorgen voor een écht werkbare oplossing. Ook in zijn vrije tijd zet hij graag een extra stap, maar dan op de hardloopbaan.

Seth, hoe ben jij terecht gekomen in het integratie vak?

“Uit mijn vorige dienstverbanden als consultant had ik altijd al veel te maken met Landelijke Voorzieningen en gemeentelijke koppelvlakken binnen de StuF standaarden. Ingewikkelde projecten met allerlei maatwerk oplossingen. Het was dus geen vreemd gegeven dat integratie een grote uitdaging is voor veel overheden. Ik vond verbindingen leggen altijd al leuk en uitdagend. Uiteindelijk ben ik via Gemeente Amsterdam in contact gekomen met toenmalig JNet en besloot ik de overstap te maken. Vanaf 2021 is JNet onderdeel van Enable U.”

Wat is er sinds de overname voor jou veranderd?

“Er is niet direct veel voor mij veranderd. Mijn werkzaamheden en mijn klanten zijn gelijk gebleven. Dit is fijn want ik heb een jarenlange relatie opgebouwd met mijn klanten. Natuurlijk is het altijd ingrijpend als twee bedrijven samengaan. Het samensmelten van processen, systemen, werkwijzen, noem maar op. De situatie omtrent Corona heeft natuurlijk niet geholpen in dit opzicht. Ik ben blij dat er nu meer mogelijkheid is om op kantoor te werken en om persoonlijker samen te werken met collega’s.”

Aan wat voor soort projecten werk jij het liefst?

“Ingewikkelde! Maar zonder dollen, geef mij maar een stevig project waar ik mijn tanden in kan zetten. Voor mij wordt leuk als twee applicaties eigenlijk niet met elkaar kunnen praten en je echt de materie in moet duiken om de beste oplossing voor de klant te achterhalen. Soms kom je uit op een korte termijn oplossing, om snel een issue op te lossen, en denk je van daaruit verder over een structurele oplossing. Hiervoor is het belangrijk om goed te schakelen met de klant en te zorgen dat je ze betrekt bij het proces. Ik ben altijd eerlijk en transparant naar de klant en vind het belangrijk om de lijntjes kort te houden. Ze mogen me altijd bellen.”

Probleemoplosser is dus jouw tweede naam? En hoe zit het met andere hobby’s of interesses?

“Mensen die me kennen weten dat ik ontzettend houd van koffie. In een ander leven was ik graag barista geworden. Nu ben ik roeier in een Skiff (eenpersoons roeiboot) of C2 en ga ik graag hardlopen om m’n hoofd leeg te maken. Roeien is vooral heel fijn omdat je dit zowel zelfstandig als in teamverband kan doen, en vormt een fijne afwisseling met het mentale puzzelwerk. Graag wil ik met roeien nog graag in een grotere boot met 8 personen, dat lijkt me nog machtig, dit ga ik in de toekomst zeker proberen.”

Een Skif (eenpersoons roeiboot)
Een Skif (eenpersoons roeiboot)

Tot slot, zou je een praktijkvoorbeeld kunnen geven van een mooi project waar je aan hebt meegewerkt?

“Laatst kwam een klant met de vraag; “Hoe kunnen we live met een nieuw zaaksysteem terwijl het oude zaaksysteem nog raadpleegbaar moet blijven?” Vanuit de zaaksysteem-leveranciers was hier geen oplossing voor, en ook niet vanuit het aanroepende systeem. We zijn toen tot de oplossing gekomen om een splitter te maken waarbij we onder bepaalde condities alleen het oude zaaksysteem konden bevragen, en voor andere condities het nieuwe zaaksysteem. Voor de situaties waar het niet vooraf te bepalen was, werden beide systemen bevraagd en het antwoord samengesteld vanuit het ontvangen antwoord. Deze splitter is succesvol gebruikt tijdens de overgang in productie waardoor het bevragen van de twee zaaksystemen beschikbaar bleef. Een zeer bruikbare oplossing waarmee de klant geen handmatig werk uit moest voeren en de overgang naar het nieuwe zaaksysteem soepel kon verlopen.”