Bericht

Integreren moet je leren

integreren

Voor veel bedrijven zijn in de afgelopen jaren integratieprojecten onmisbaar gebleken voor het laten slagen van nieuwe businessinitiatieven.

Iedereen kan gegevens van applicatie A overtypen in applicatie B of een CSV importeren die door een collega is klaargezet. En iedereen kan na een beetje training een SQL statement uitvoeren of een RestAPI vanuit een browser aanroepen. Helaas weten u, uw mede IT’ers en uw auditors ook hoe onbetrouwbaar deze data vaak is en vooral hoe snel gegevens achterhaalt zijn.

Les #1: Integreren moet

Goed geïntegreerde software zorgt voor soepeler werkende applicaties en processen, het verhoogt de productiviteit, zorgt voor een kortere Time-To-Market en een snellere ROI. IT Managers zien steeds vaker de voordelen en de noodzaak van integratie en dus neemt het aantal integratiepunten snel toe. Soms in de vorm van API’s, andere keren via een Enterprise Service Bus (ESB) en soms gewoon via het uitwisselen van kleine hoeveelheden data via (al dan niet secure) FTP vebindingen.

Les #2: Integreren is een klus

Met het groeien van het aantal integratiepunten neemt ook de complexiteit van de technologie toe. Er is meer (virtuele) hardware nodig, het aantal netwerkverbindingen, de hoeveelheid netwerkverkeer, het versiebeheer en de administratie nemen allemaal toe. Helaas komen veel bedrijven hier pas achter als er door deze complexiteit security incidenten, langzame verbindingen of upgrade problemen ontstaan. Na een noodzakelijke inventarisatie blijkt als snel dat er heel veel te organiseren, te repareren en te verbeteren valt.

Les #3: Integreren doe je niet alleen

Om te integreren zijn er minstens twee partijen nodig: zenders en ontvangers. Meestal wel, maar regelmatig niet van hetzelfde bedrijf. Vaak zijn er echter nog meer partijen bij betrokken; cloud-leveranciers, hosting partijen of applicatie leveranciers om er maar een paar te noemen. En omdat het regelmatig om data gaat die nogal gevoelig is doen ook de afdeling security en uw auditors een duit in het zakje. Heeft u zich ooit afgevraagd of anderen misschien al eens zo iets gedaan hebben? En of ze dat misschien robuuster, handiger of efficiënter hebben gedaan? En dat beheer, kan dat niet eenvoudiger? Misschien is het verstandig om eens met een partij te praten die hier ervaring mee hebben.

Les #4: Integreren begint met vragen

Het begint natuurlijk bij een inventarisatie van wat er al is en wat u nog wilt integreren. Gaat u tóch maar die legacy applicaties integreren die u voor de Covid-19 crisis nog wilde vervangen? Of heeft u de tijd genomen voor een brainstormsessie met als titel: ”Welke digitale diensten zouden we kunnen bieden als alles geïntegreerd was?”
Wilt u alles zelf beheren en bouwen? Of wilt u alleen maar gebruik maken van bestaande integraties en deze laten hosten zodat u “ontzorgt” wordt? Of wilt u een platform laten inrichten door professionals, dit in eigen beheer hosten en regulier onderhoud laten doen door specialisten? Met andere woorden; Wilt u CaaS (Connections as a Service) of iPaaS (integration Platform as a Service) of iets daar tussenin? Specialisten kunnen u hiermee helpen, maar u beslist.

Les #5: Integreren kun je leren

Voor veel bedrijven zijn in de afgelopen jaren integratieprojecten onmisbaar gebleken voor het laten slagen van integraties na overnames, voor het uitwisselen van intelligente data met partners en voor het veilig en snel delen van data met lagere- en hogere overheden. En uit al die projecten zijn lessen geleerd. Door de gebruikers en natuurlijk door ons. En daarom zijn er nu niet alleen grote aantallen kant en klare integraties die meteen ingezet kunnen worden, er is ook nog eens een enorme hoeveelheid kennis en ervaring om nieuwe integraties in zeer korte tijd te realiseren. Dagen in plaats van weken en weken in plaats van maanden.

Les #6: Integratie brengt(on)rust

U bent niet tevreden over de manier waarop tientallen verschillende API’s die in uw bedrijf beschikbaar zijn en gebruikt worden. U ben ook niet tevreden over die legacy applicaties die maar niet willen verdwijnen en waarvan de gegevens nog steeds her en der nodig zijn. Met privacy gevoelige data die door uw bedrijf zwerft wordt u niet blij van de wetenschap dat security zo’n “dingetje” is waar iedereen zich druk om maakt, maar waar niemand verantwoordelijkheid voor neemt. En u wordt uitgesproken ongelukkig dat u de verantwoordelijkheid krijg over weer een IT component waar u wél budget aan moet besteden, maar geen keiharde garanties voor kunt geven.

Misschien is het daarom goed om dit stukje in handen te leggen van een partij die dit al jaren gedaan heeft, daar succesvol mee is én ook nog eens uw zorgen kan wegnemen. Na de initiële onrust waarbij alle mogelijkheden in kaart worden gebracht zult u daarna kunnen genieten van de rust dat alles onder controle is.

Download het API Management eBook om een indruk te krijgen van wat er allemaal mogelijk is.

Of bel eens met Enable U (+31 (0)20 716 3866) en wij komen graag langs om te horen wat uw wensen en plannen zijn, om te vertellen wat wij al gedaan hebben en wat we kunnen doen om u te helpen. Vragen staat vrij, toch?