Bericht

Integration Hero Marc de Vries

Integration

Ons bedrijf bestaat uit individuele helden. Sommigen werken met klanten, anderen sturen facturen. Sommigen zijn ons eerste contact wanneer we gebeld worden en anderen werken op de achtergrond om systemen draaiende te houden of nieuwe connecties te leggen.

Maar de Enable U machine werkt vooral zo efficiënt vanwege onze vele integratiehelden. Deze serie Integration heroes is bedoeld om die individuen te eren.

Vandaag sprak ik met Marc de Vries. Marc is 32 jaar, getrouwd en heeft twee jonge kinderen. Hij begon bij Enable U in oktober 2016 en heeft dus een lange staat van dienst. Marc heeft gelukkig nog steeds tijd voor hobby’s zoals gitaar spelen, koken en hij gaf toe dat hij “nog steeds wat aan gamen doet”.

Marc, vertel eens over je eerste contact met Enable U en wat deed je besluiten dat je bij ons bedrijf wilde komen werken?
“Nou, mijn eerste sollicitatiegesprek was niet echt een sollicitatiegesprek, het was meer een soort groepschat samen met een andere potentiële medewerker met Frank, (onze CEO) Judith (onze recruiter) en de manager van de consultants.

Het was een onwennige setting, maar op de een of andere manier voelde ik me echt thuis. Gelukkig was ik vrij casual gekleed, maar de andere potentiële werknemer droeg een pak en omdat het vrij warm was, voelde hij zich niet erg op zijn gemak.

Vergeleken met een eerder interview dat ik met een ander bedrijf had, voelde ik me hier meteen thuis. Het ‘start-up’ gevoel van de organisatie sprak me aan en ondanks het feit dat ik niet echt begreep wat Enable U eigenlijk deed besloot ik hier graag onderdeel van uit te willen maken.”

Je vertelt me dat je niet echt begreep wat voor soort technologie Enable U verkocht? Nam je geen groot risico?
“Door mijn technische achtergrond ging ik er vanuit dat dit wel goed zou komen. De persoonlijke klik met het team en Frank gaf me een welkom gevoel. Dit, in combinatie met het feit dat ik veel vanuit huis mocht werken zorgde ervoor dat ik niet twijfelde.”

Hoe zagen je eerste maanden eruit?
“In het begin waren er enkele kennismakingsbijeenkomsten en korte trainingen. Ik was een van de eerste mensen die met Boomi begon te werken en ik ging met Jimmy, Maria en anderen op klantbezoeken om ervaring op te doen.

Na ongeveer 6 weken ging ik 2 dagen per week naar mijn eerste ‘eigen’ klant (Gemeente Leeuwarden). Omdat ik niet veel ervaring had was het soms best stressvol. Als het misging, moest ik vertrouwen dat mijn Enable U collega’s snel zouden reageren op mijn SOS-oproepen.

Het was niet de gemakkelijkste manier om een ervaren Integratie specialist te worden, maar ik had veel vertrouwen in mijn collega’s en ze lieten me zelden in de steek. Mijn karakter hielp ook, ik heb een rustige en analytische persoonlijkheid en besef maar al te goed dat niemand alles weet. Het is oké om te zeggen dat je soms hulp nodig hebt..”

Ben je nog steeds een “Boomi” expert of heb je ook andere dingen opgepikt?
“Ik werk nog steeds met Boomi, maar ik heb ook gewerkt met Adeptia en de Layer7 API Gateway. Ik heb niet echt voorkeuren en dit maakt mijn werk ook interessanter omdat ik aan elk project kan werken.”

Zou je iets anders hebben gedaan, als je terugkijkt op de afgelopen 2 jaar?
“Pfoei… Eigenlijk niets. Ik kan niets bedenken wat ik anders zou hebben gedaan.”

Heb je als consultant met heel wat Enable U-jaren achter de rug, een goed advies of boodschap voor nieuwe collega’s die net bij Enable U beginnen?
“Moeilijke vraag! We hebben een buddysysteem en ik vind het leuk om nieuwe Enablers te helpen. Meestal gaat het om simpele tips als; toon initiatief, blijf niet uren zoeken als je iets niet weet, betrek je collega’s maar probeer ook zelf eerst na te denken.”

Had je zelf graag een buddy willen hebben toen je begon en nu je zelf buddy bent, denk je dat je meer richtlijnen zou kunnen gebruiken om een betere buddy te worden?
“Ik heb geen ervaring met coachen of buddy zijn. Maar aangezien de meeste dingen waar ik als buddy mee te maken heb technische dingen zijn, is het voor mij niet moeilijk. De rest wordt in goede banen geleid door de Teamleads.

Maar dat gezegd hebbende, denk ik dat het goed zou zijn als we wat meer begeleiding zouden hebben in wat er van ons verwacht wordt. Er zal de komende jaren een constante stroom van nieuwe mensen binnen blijven komen en hoe beter we ze coachen en begeleiden als buddy, hoe groter de kans dat ze bij Enable U blijven.”

Heb je de afgelopen jaren een slechte werkervaring gehad?
“Ik heb eigenlijk alleen maar positieve herinneringen aan de hele periode, maar als ik er een moet noemen die ik nooit zal vergeten, is het verliezen dat we Leeuwarden als klant verloren aan Jnet. Ik herinner me dat ik en vele anderen er behoorlijk boos over waren.

Je leert immers het meest van de deals die je bent kwijtgeraakt. Goed om te zien dat Leeuwarden nu weer terug is bij Enable U. Ik kijk er erg naar uit om samen te werken met mijn nieuwe, voormalig Jnet-collega’s en hun Open Tunnel technologie.”

Wat is de meest positieve ervaring die je de afgelopen jaren hebt gehad?
“Als ik er een moet kiezen, moet het Saxion zijn waar we hun roostersoftware hebben geïntegreerd met Office365. Ik heb het ontwerp gedaan, dat al vrij complex was omdat het met alles rekening moest houden: elke mogelijke fout, verschillende soorten gebruikers etc. Het was een uitdaging, maar het is een enorm succes en zo’n 3.000 medewerkers en meer dan 30.000 studenten vertrouwen er dagelijks op.”

Hoe ziet u uw toekomst met Enable U? Heel anders dan nu?
“Nee, ik ben een zeer loyale medewerker. Dat weet ik van eerdere banen die ik had toen ik op de universiteit zat. Mijn werk is echter al verschoven van puur technisch naar meer klantencontact in een eerder stadium. Ik ben nu betrokken bij het ontwerp terwijl anderen de meer technische uitvoering verzorgen. Maar ik wil er wel zeker van zijn dat ik op de hoogte ben van de nieuwste technologie en gelukkig doe ik ook nog steeds echt technisch werk voor Saxion om up-to-date te blijven. Ik wil niet te ver vooruit kijken, want ik vind het best leuk wat ik op dit moment doe.”