+31 (0)20 716 3866 +31 (0)85 888 11 33 info@enable-u.com
Frank Legt Uit Over API’s

Waarom alle organisaties API's nodig hebben

Frank ArtsEnable-U, de integratiespecialist die zorgt dat digitale informatie soepel en veilig kan stromen tussen organisaties en systemen, organiseerde de API Strategy Conference om bezoekers te doordringen van het belang van API’s voor de toekomst van hun organisatie. Frank Arts (CEO) verzorgde de opening keynote ‘Ontketen de potentie van uw organisatie via API’s’.

Frank legt het hieronder nog eens haarfijn uit: zó helpen API’s om het potentieel van je organisatie te ontketenen.

Wat is een API eigenlijk?

API staat voor Application Programming Interface. Simpel gezegd is dit een “poortje” (met slot) dat toegang biedt tot data en functies in systemen. Zo kun je (zonder te programmeren) verschillende functies combineren om een nieuwe dienst aan te bieden, bijvoorbeeld samen met ketenpartners. Je kunt je eigen data aan derden beschikbaar stellen, maar ook data en functies van anderen integreren in de eigen propositie.

De gebruiksvriendelijk van je API is bepalend voor het succes. Maar eerst moeten de developers wel wéten dat je een/de API hebt, en wat je ermee kunt. Het moet nuttig, eenvoudig te benutten en goed gedocumenteerd zijn.

Zijn API’s ook voor overheidsorganisaties?

Ja. Voor de overheid in het bijzonder is de digitale transformatie een enorme operatie. En ook nog eens verschrikkelijk belangrijk. De beleving van burgers in het contact met de overheid wordt sterk beïnvloed door de bereikbaarheid en het gebruiksgemak van digitale diensten. Inloggen met DigiD en vervolgens handmatig je NAW-gegevens moeten invullen? Onacceptabel voor de moderne, digi-vaardige burger. Door API’s in te zetten wordt excellente dienstverlening leveren gemakkelijker. En de burger blijer.

Wat is de huidige stand van zaken van de digitale overheid?

We komen net uit de Middeleeuwen. Informatie en dienstverlening is nog zelden real-time beschikbaar en, helaas, wordt er ook nog veel handmatig werk verricht. Digitalisering is vaak nog erg document-georiënteerd en niet georganiseerd rondom zogenaamde ‘life events’ van burgers, wat vanuit de eindgebruiker (burger) een vele malen fijnere ervaring kan opleveren. In plaats van het digitaliseren van formulieren moeten we de complete dienstverlening digitaliseren. Dit betekent veel meer dan een formulier als PDF beschikbaar stellen, die vervolgens geprint moet worden om getekend per post weer op te sturen naar, bijvoorbeeld, je gemeente.

De huidige interface van de digitale overheid bestaat over het algemeen uit kanalen, zoals email en web browsers. Deze kanalen worden in rap tempo steeds minder relevant voor eindgebruikers. Alles gaat nu via een app, maar de digitale overheid ondersteund nog nauwelijks Apps en Things.

Dus, er is nog werk aan de winkel?

Jazeker! Alle organisaties die iets met API’s willen (lees: moeten) kunnen maar beter snel beginnen. De opkomst van de smartphone zorgde voor een explosie aan beschikbare apps. Nu zie je dat de grote hoeveelheid en variëteit van mobiele apparaten leidt tot een explosie aan beschikbare API’s. Die maken het immers gemakkelijk om over verschillende besturingssystemen en (typen) apparaten een eenduidige gebruikerservaring te bieden. De toepassingen voor consumenten zijn er zoals gewoonlijk als eerst. Platformen als If This Than That (IFTTT) en Zapier maken van iedere consument een ontwikkelaar. En de populariteit van deze platformen groeit nog steeds. En hierin schuilt ook een belangrijke les voor organisaties die API’s gaan inzetten. Voor zowel consumenten, burgers, patiënten als zakelijke klanten is het belangrijk dat je grip hebt op je data. Zorg dat je de eindgebruiker centraal zet, zowel in het ontwikkelen van nieuwe diensten rondom die belevingswereld van je gebruiker, als in de manier waarop zijn data wordt beheerd. Geef de regie terug aan de gebruiker.