Bericht

Ontzorgen

Ontzorgen
 
ICT wordt almaar complexer en dus blijft de behoefte om dit extern te beleggen onverminderd groot.

De eerste zakelijke ICT systemen waren vooral bedoeld om de boekhouding te vereenvoudigen (niet meer zelf hoeven rekenen!) en om kasten met contracten, facturen en bankafschriften te vervangen door gegevens op een harde schijf. Afgezien van de bijkomende problematiek van grote mainframes, specialistische kennis en prijzige softwarecontracten werden de gebruikers vooral ontzorgd. Nooit meer een factuur kwijt en alle cijfers altijd correct opgeteld.  

Hoofdpijn door complexiteit

Vandaag de dag is het zo normaal dat alles real-time, eenvoudig in het gebruik en altijd beschikbaar is dat niemand zich realiseert hoe ontzorgd we eigenlijk zijn! Hoofdpijn wordt nu vooral veroorzaakt door de veelheid van omgevingen, systemen en applicaties die in gebruik zijn, omdat het bijna altijd een mix betreft van oudere (legacy) en moderne (SaaS) applicaties. Deze bijna giftige mix van componenten zorgt voor een complexiteit waar veel IT Managers wakker van liggen. En dus zoekt iedereen naar de Heilige Graal die deze complexiteit wegneemt. 

Dit is begonnen met outsourcen van de hardware, dat scheelde veel zorgen over koeling, stroomgebruik en specialistische kennis van hardware en operating systemen. Niet veel later gingen we maatwerk applicaties steeds vaker vervangen door standaard applicaties. Dat deze vervolgens weer veranderden in maatwerk door het vele bedrijfsspecifieke aanpassingen mocht de pret niet drukken, want weer een beetje hoofdpijn minder. De mogelijkheid om software ‘als een service’ rechtstreeks vanuit de Cloud te draaien nam op zijn beurt ook veel complexiteit weg.  

Nieuwe ontwikkelingen

Je zou zeggen dat er op dit moment bijna geen zorgen meer over zijn, ware het niet dat er dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen bijkomende complexiteit is ontstaan, waarvan veel CIO’s regelmatig wakker liggen; privacywetgeving, security-uitdagingen, nieuwe software en oude software die onderling geen informatie kunnen uitwisselen, een verschuiving van de werkplek vanwege een pandemie en ga zo maar door. ICT wordt nog steeds complexer en dus blijft de behoefte om deze complexiteit ergens anders onder te brengen erg groot. 

Gelukkig ontstaan er nieuwe vormen van ‘ontzorgen’. Meer en meer ICT componenten worden gekoppeld met behulp van API’s of integratiesoftware voor de uitwisseling van gegevens. Zowel intern als extern wordt steeds meer data uitgewisseld en de ketens waaruit een zakelijke transactie is opgebouwd bevatten vaak meerdere integratie (koppel) punten.  
 
Het beheer van deze integraties, de SLA’s die daarbij horen en de complexiteit die integratie met zich meebrengt kan nu ook door Enable U uitgevoerd worden door middel van Connections as a Service. U de voordelen van verbindingen die altijd beschikbaar zijn, wij de zorgen van het bouwen van de integraties en het beheer. Als dat geen ontzorgen is?