Bericht

Uitstel DSO: Achterover leunen of een alternatief scenario?

Uitstel is geen afstel dus moeten alle betrokkenen nadenken over verschillende scenario’s. Niets doen of blind varen op de beloftes van uw leveranciers? Of toch maar een alternatief waarmee u, zelfs als alles tegenzit, gewoon de diensten kunt leveren die van u verwacht worden?

Druk van de ketel

Natuurlijk komt een nieuw uitstel van DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) voor sommige betrokkenen als een plezierige verrassing. Druk van de ketel, meer tijd om de zaaksystemen of andere software aan te passen en een paar maanden extra om die openstaande IT vacatures in te vullen.

Iedereen is zich er van bewust dat dit uitstel absoluut geen afstel is. DSO wordt, op wat voor manier dan ook, uiteindelijk uitgerold en overheidsorganisaties en ZBO’s zullen moeten nadenken over mogelijke scenario’s. Niemand wil straks met allerlei onplezierige feiten en teleurgestelde burgers (en ketenpartners) geconfronteerd worden.

Er zijn 3 scenario’s.

1. Afwachten en (nog) niets doen

2. Vertrouwen op de beloftes van softwareleveranciers dat alles op tijd klaar is

3. Zorgen dat er een oplossing is voor het geval software leveranciers niet op tijd klaar zijn met de implementatie van DSO in hun bestaande of nieuwe producten.

Scenario 1: Door het (opnieuw) vooruitschuiven van de DSO deadline (Q1 2023) lijken de aanhangers van scenario 1 opnieuw hun gelijk te krijgen. Maar met het voortschrijden van de tijd is er natuurlijk veel veranderd. De verwachtingen van burgers en bedrijven ten aanzien van digitale ondersteuning zijn tijdens de Covid pandemie tot ongekende hoogte gestegen en de huidige personeelstekorten hebben daar eens een schepje bovenop gedaan. DSO moet zorgen voor een betere dienstverlening en moet daarnaast tijd (mensen) gaan besparen op de werkvloer dus uitstel zorgt alleen maar voor meer druk op de ketel.

Scenario 2: Als u genoeg vertrouwen heeft in uw leveranciers, dan kunnen ze u ongetwijfeld vertellen wat de impact van het nieuwe uitstel zal hebben op hun bestaande software. De huidige berichtgeving (het is complex, er is meer tijd nodig om te testen, etc.) zorgt bij velen voor nogal wat wantrouwen. De stelregel: “vertrouwen is goed, controleren is beter” is er niet voor niets.

Scenario 3: Dit is de oplossing die het meeste zekerheid biedt. Vooral als u er voor kiest om de invoering van DSO samen te laten gaan met de aanbesteding voor nog meer nieuwe (zaak)software. Zelfs als u vandaag met zo’n procedure begint zullen 9 maanden niet voldoende zijn. Bij dit scenario kunt u de bestaande systemen blijven gebruiken en wordt er een intelligente DSO naar ZaakDMS koppeling gemaakt tussen uw huidige (zaak)systeem of VTH systeem en DSO. U blijft werken zoals u vandaag werkt en u bent niet afhankelijk van de toezeggingen van uw leverancier(s) of andere partijen. Als zo’n koppeling via de cloud als maandelijkse dienst afgenomen kan worden, dan bent u vrij om deze op te zeggen als het moment daar rijp voor is. De voordelen van een beheerde, veilige en flexibele koppeling zodat u zich pas zorgen hoeft te gaan maken als, in de loop van 2023, de kinderziektes van DSO achter de rug zijn.

TAM: Indien u helemaal geen koppeling wenst bieden wij op basis van Enable U 2Archive een document / berichtenarchief zodat u DSO aanvragen kunt downloaden en deze handmatig kunt opnemen in uw vergunningsproces. Dit is een tijdelijke aanvullende maatregel (TAM) indien er grote tijdsnood optreed.

We zijn the integration people van Enable U en met onze kennis en ervaring begeleiden en helpen wij organisaties met zo weinig mogelijk zorgen bij de acceptatie en implementatie van DSO. En als u vandaag nog begint, dan bent u er zeker van dat er in 2023 geen grote verrassingen meer komen.